vineri, 10 iulie 2009

Ziua - "Marile hipermarketuri adevărate bombe pentru sănătate"

Represaliile pe care marile lanturi de magazine le-au pornit impotriva producato­rilor de alimente au ca victime consumatorii. Codul de bune practici, care reglementeaza relatiile dintre furnizori si retaileri, nu a fost pe placul celor din urma, dar, in urma presiu­nilor opiniei publice, a trebuit sa inainteze pe linia de legiferare. De aceea, au inceput o adevarata campanie de denigrare a producato­rilor, indirect, lasand oamenii sa cumpere marfa expirata.
Se pare ca reprezentantii hipermarketurilor si-au facut treaba pe toate fronturile, actul normativ cu Codul de bune practici nefiind publicat nici pana acum. Mai mult, ministrul Agriculturii l-a trimis in Parlament, ca sa mai treaca timpul.
Ultimele zile sunt domi­nate de controalele pe care veterinarii le fac in toate unitatile care comercia­lizeaza produse alimentare. Cel mai mare impact se pare ca l-au avut controalele facute in magazinele marilor lanturi de retail, care au scos la iveala multa mizerie si marfa expirata. Toate acestea sunt adevarate bombe pentru sanatatea consumatorilor, pusa la incercare de alimentele stricate sau de posibilitatea de a fi contaminate cu tot felul de microbi din cauza mizeriei. Cei care au de suferit de pe urma produselor expirate sunt, in primul rand, consumatorii, care se pot imbolnavi. Numai ca si imaginea producatorilor iese "sifonata", pentru ca, de regula, clientii nu stiu cine este responsabil cu siguranta produselor in astfel de cazuri.
"Magazinele au respon­sabi­litatea totala in ceea ce priveste retragerea produselor expirate de la vanzare", a declarat Sorin Minea, presedintele Romalimenta, asociatie patronala din industria alimentara. El a precizat ca marfa ar trebui sa fie verificata zilnic, iar produsele care expira in acea zi trebuie indepartate de la comercizalizare. "Accidental, se mai poate intampla ca un produs sa scape la aceste verificari. Ar insemna sa existe unul singur expirat intre toate celelalte bune, ceea ce presupune doar eroare umana. In rest, daca se gasesc mai multe produse de acelasi fel expirate sau se constata o repetitie cu produsele aceluiasi furnizor, atunci se poate trage concluzia ca poate fi o intentie de frauda", a spus Minea.

Fara lege
"Legal, nu se poate face nimic impotriva magazinelor care lasa marfa expirata la vanzare, iar cumparatorii asociaza aceasta problema cu producatorul, care nu are nici un fel de vina", a declarat Valentin Blanaru, directorul APRIL, asociatie patronala din industria laptelui. El a precizat ca, legal, producatorul nu mai are dreptul sa intervina dupa ce a predat marfa comerciantului decat daca trebuie sa retraga tot lotul din cauza unor probleme de fabricatie. "De altfel, nu exista baza legala pentru a trage la raspundere comerciantul. Mai mult, daca producatorii ar riposta, au toate sansele ca lantul de magazine sa nu le mai comercializeze marfa", a adaugat directorul ARIL.
"Numarul mare de cazuri de marfa expirata in rafturi, la vanzare, este o forma de raspuns la Codul de bune practici", sustine Valen­tin Blanaru. "Acest lucru demonstreaza ca retailerii nu au mai facut comenzi pentru innoirea stocurilor", a completat Blanaru.

Amenzi pentru mizerie
In patru zile, controalele Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor (ANSVSA) s-au lasat cu amenzi de peste noua miliarde de lei vechi. Cele mai importante nereguli s-au inregistrat in hipermarketuri, Carrefour fiind reteaua cea mai penalizata, cu cinci magazine numai din Bucuresti. Mizeria gasita aici a fost mare, fapt ce a impus inchiderea carman­geriei Carrefour Colentina pentru trei luni. Marfurile expirate au umplut magazinele, Kaufland detinand suprematia; lista a fost completata de mai toate retelele de supermagazine, tot din Capitala. Controalele facute pe Litoral au scos la iveala un adevarat atentat la siguranta alimentara a populatiei. Dupa verificarea a 138 de magazine, restaurante si terase, veterinarii au dat amenzi de peste 5,5 miliarde de lei vechi.

Codul de bune practici a ramas o vorba goala
Codul de bune practici pentru comertul cu produse agroalimentare tine afisul de mai bine un an, cand producatorii s-au razvratit impotriva marilor retaileri din cauza taxelor, comisioanelor si conditiilor impuse de acestia.
Au urmat negocieri patronate de Ministerul Agriculturii, iar, pentru ca retailerii nu au vrut sa aplice Codul de bune practici semnat de toate partile la jumatatea anului trecut, ministrii de resort au promis transformarea documentului in lege, pentru a deveni obligatoriu. Ilie Sarbu, detinatorul portofoliului de la Agricultura, a fost cel mai vehement la adresa retailerilor si a promis promovarea Codului si fara acordul lor. El chiar a anuntat o posibila reducere a preturilor in urma aplicarii prevederilor Codului, pentru ca nu se vor mai regasi tot felul de taxe, precum cele de deschidere de magazin sau promovarea obligatorie a unor promotii.
Se pare ca lobby-ul comerciantilor a fost foarte bun pentru ca, nici acum, Codul nu se aplica. Guvernul a apelat, pe 20 mai, la o ordonanta de urgenta pentru legiferarea Codului, pentru ca "acesta a stat prea mult timp in Parlament", ministrul Sarbu anuntand, triumfal, elimi­narea a 11 taxe impuse de marile magazine produ­catorilor.
Pana acum, ordonanta aprobata de Executiv nu a fost publicata in Monitorul Oficial, dar actul normativ a fost mutat in Parlament. "Ne trebuiau foarte multe avize de la ministere si mereu aparea cate o modificare. Am considerat ca asa lucrurile vor merge mai repede", a afirmat ministrul Agriculturii, contrar declaratiilor sale din primavara.

Niciun comentariu: